pondělí 25. března 2013

Potica

Nejdříve bych se velmi ráda omluvila za dlouhou neaktivitu, která byla způsobena tím, že každou volnou chvilku teď věnuji práci na svojí diplomce, takže tímto zdravím svého vedoucího. ;-) Budu se snažit si najít i nějaký ten čas na tenhle blog. :-)


Už tu dlouho nebyl žádný recept na nějaké slovinské jídlo. Vzhledem k tomu, že jsem poměrně nedávno ochutnala jeden z tradičních slovinských desertů poticu, rozhodla jsem se, že sem dám recept právě na ní. Jde o takovou "zamotanou" bábovku. Při svém prvním pobytu v Lublani jsem chtěla poticu přivést domů, ale bohužel jsem sáhla po té nejlevnější ve Sparu a chuť skutečně odpovídala ceně. Tedy nic moc. :-/ Nicméně tentokrát jsem s radostí uvítala, že v potravinách v Maxi si člověk může koupit pouze plátek, aniž by musel kupovat celou poticu. Já jsem si vybrala ořechovou a musím říct, že tentokrát mi tenhle desert přišel naprosto vynikající. :-) Bohužel jsem podruhé sáhla po jiném druhu a koupila jsem si estragonovou poticu. Upřímně musím říct, že něco tak hnusného jsem dlouho nejedla. Ono by to ale nebylo úplně špatné, kdyby toho estragonu bylo méně, tady toho bylo až příliš, až to bylo úplně hořké. :-/ Brr, příště raději jedině tu ořechovou. :-)




RECEPT


Ořechová potica

Těsto
600 g mouky
30 g droždí
2 dl mléka
140 g cukru
140 g másla
4 žloutky
1 vanilkový cukr
nastrouhaná citrónová kůra

Náplň
400 g ořechů
2 dl mléka nebo ještě lépe sladké smetany
250 g cukru
2 lžíce rumu
2-3 bílky

1. Nejprve připravte z droždí, lžičky cukru a několik lžic mléka kvásek a nechte kynout. Pokud používáte droždí v prášku, tak použijte pouze jeden pytlíček -  v tom případě se sype přímo do mouky.

2. Připravte si náplň: ořechy s cukrem přelijte sladkou smetanou a přidejte rum. Z bílků připravte sníh, který pak vmícháte do směsi, která by neměla být příliš řídká.

3. Připravte si těsto: všechny ingredience smíchejte v misce - tak jako těsto na sušenky :-) a nezapomeňte přidat kvásek. Těsto rozválejte a dejte na něj náplň, kterou posypejte nastrouhanou citrónovou kůrou, poté srolujte a vložte do vymazané zapékací mísy. Zakryjte a nechte kynout - nejlépe celou noc, ale jinak 6 hodin.

4. Pečte hodinu a půl při 180 stupních Celsia - celkový čas však záleží na tom v jaké míse pečete a jaký tvar vaše potica má. Již upečenou poticu nechte nějakou dobu v nádobě, ve které se pekla. Poté ji vyklopne na nějaký hadřík či utěrku a překryjte. Vychlazenou poticu pak posypte moučkovým cukrem.

Myslím, že tenhle recept vyzkouším již příští měsíc až se na nějakou dobu vrátím do ČR. Pokud se poštěstí, tak bude "moje potica" k ochutnání během mého příspěvku na Studentském historickém klubu, který budu mít 24.4. :-)


Žádné komentáře:

Okomentovat