čtvrtek 14. srpna 2014

Šumi - slovinské bonbony

Tak je asi zase čas na další článek na mém blogu. :-) Tentokrát o bonbonech, které se vyrábějí přímo v hlavní městě Slovinska Lublani. Musím ale říct, že já osobně moc bonbony nejím (čokoládu mám radši :-D), ale ty od Šumi mi moc chutnaly. :-) Při každé své návštěvě Slovinska jsem si všimla, že se dají koupit v úplně každém supermarketu a také mi přišlo, že jsou tam hodně oblíbené mezi dětmi. :-) Historie bonbonů Šumi spadá již do roku 1876, kdy jistý Franz Šumi založil v Lublani firmu s názvem Šumi bonboni d.o.o. Byla to nejdříve spíše jen malá výrobna sladkostí. Až jeho žena Josipina to nechala rozšířit na továrnu. To se stalo v roce 1905. V roce 1917 Josipina Šumi umírá, a tak továrnu přebírá její dcera Evgenija Hribar s manželem Dragotinem. Před rokem 1937 se v továrně vyrobilo ročně 1.500 kg bonbonů, pečiva (myšleno pravděpodobně ve smyslu sušenek), marmelád. Po druhé světové válce je továrna znárodněna a získává nový název - Továrna bonbonů, čokolády a pečiva Šumi (Tovarna bonbonov, čokolade in pečiva Šumi). Zajímavý je rok 1968, kdy je poprvé vyroben bonbon s tekutou náplní VISOKI C. O tři roky později se zde začnou vyrábět bylinkové bonbony Herba - osvěžující bonbony z 13 bylin. Pro samotnou továrnu je důležitý rok 1974, kdy se stěhuje na nové místo - Šmartinsko cesto, kde se nachází dodnes. V roce 1980 se začínají vyrábět měkké ovocné karamelky Fru Fru.

Další info o historii firmy Šumi najdete zde :-)


Jak již bylo výše napsáno, tak firma Šumi vyrábí několik velkých druhů bonbonů, které mají své názvy:

1. Šumi - převážně tvrdé cucavé bonbony, existuje velká řada druhů - Happy MIX kids, Visoki C, Šššum jabolko - jediné bonbony, které jsem od Šumi ochutnala (jsou moc dobré, vevnitř je šumák :-)), Šššum cola, Svileni lešnik - nejsem si jistá, ale podobné bonbony jsem ochutnala v ČR, pamatuji si jen, že byly vyrobeny ve Slovinsku :-D, Alpski biser, Bonlimon, Švicarski mentol ...

2. Fru Fru - převážně měkké karamelky a gumové bonbony, druhů není jich tolik jako v případě Šumi - Sweet football, Sweet power, Cola, Fruit jelly, Sour worms, Fruit planet ...

3. Herba - bylinkové bonbony, velký výběr různých druhů - MIX, Original, Alpin mint, Orange and Mint, Salvia and Honey, Eucaliptus, Blackcurrant and Echinacea, Orange and Ginger...




Šumi Šššum jabolko - existuje ve dvou velikostech - tohle je menší pytlík :-)


Šumi Šššum jabolko - zadní strana - při focení jsem si všimla, že popisek je zde i v češtině! :-)


Takže pokud zavítáte někdy do Slovinska, určitě si kupte nějaké bonbony od firmy Šumi - jsou totiž opravdu moc dobré. :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat