neděle 28. ledna 2018

Recept - jota

Dnes jsem se rozhodla, že je přišel čas na to, abych sem dala i nějaký recept, který jsem sama vyzkoušela. Vybrala jsem si jedno ze slovinských národních jídel - jotu. Jota je hustá polévka z fazolí, brambor, kysaného zelí, sušeného vepřového masa a koření (česnek, bobkový list, sůl a pepř). Původně pochází z Krasu a Furlanska - to jsou oblasti v dnešním slovinském Přímoří a jeho blízkém okolí. Dnes se jota hodně vaří na Gorišku a v Přímoří. A co vlastně slovo jota znamená? Pochází z furlanského slova jote, které vychází z galského výrazu pro polévku - iutta. 


Když jsem si hledala recept pro jotu, tak jsem narazila na hodně variant. S bramborami i bez, bezmasá i s masem... Já jsem si nakonec vybrala variantu, ve které je pouze kysané zelí, vařená slanina, cibule, sůl, pepř a trocha rajčatového protlaku. Sama jsem jotu jednou ve Slovinsku ochutnala při jedné studentské exkurzi, která byla právě v oblasti slovinského Přímoří. Moc mi chutnala. Možná příště zkusím uvařit i další varintu této výborné polévky. :-)

JOTA (verze slovinské kuchařky Anina kuhinja)

500g kysaného zelí
200 g vařené slaniny
špetka soli, pepře
4 lžíce sladké papriky
3 větší bobkové listy
2 větší cibule
2 lžíce rajčatového protlaku
půlka konzervy červených fazolí
2 lžíce mouky
trocha oleje


1. Nejprve nakrájíme na jemno cibulku, kterou na trošce oleje orestujeme do zlatova. Následně přidáme na kostičky nakrájenou vařenou slaninu a sladkou papriku. Tuto směs dobře promícháme a přidáme mouku. Poté opět dobře promícháme.

2. Přidáme kysané zelí a opět celou směs dobře promícháme a necháme povařit.

3. Do hrnce přilijeme cca. 2,5 l vody a opět dobře promícháme.

4. Přidáme bobkové listy, rajčatový protlak, sůl a pepř dle chuti.

5. Vaříme cca. 30 minut. Bobkové listy samozřejmě po uvaření  vyjmeme z hrnce. Poté je jota připravena ke konzumaci - podává se pouze s kouskem chleba.

DOBROU CHUŤ!!! :-)



Jota



Žádné komentáře:

Okomentovat