čtvrtek 24. července 2014

Ajvar

V posledních dnech intenzivně pracuji na svojí diplomce, a tak jsem si řekla, že bych si mohla trochu odpočinout přidáním dalšího příspěvku s receptem na blog. :-) Tentokrát se budu věnovat populární příloze ajvaru. Ajvar nemá původ ve Slovinsku - pochází ze Srbska a jeho název znamená kaviár (v Bělehradu je prý velice oblíbený). Je to čalamáda připravená z červených paprik s lilkem, česnekem a chilli (domácí se vyrábí z pečených paprik), ale lze jí vyrobit i z rajčat, paprik a cibule - viz recept v tomhle příspěvku. Myslím si, že kreativitě při jeho přípravě se meze nekladou. :-) Po druhé světové válce se ajvar stal velmi populární v Jugoslavii jako salát (příloha). Ve Slovinsku můžete ajvar koupit v každém supermarketu - já jsem domů jednu skleničku koupila ve Sparu, kde jsem vybírala mezi několika značkami. Poprvé jsem ho ochutnala v mojí oblíbené menze na Rožné při loňském semestrálním pobytu v Lublani - byl jako příloha k pljeskavici (placka ze směsy mletých mas). Musím říct, že mi moc chutnal. Je to výborná příloha právě k mletému masu. :-)


Ajvar ze slovinského Sparu :-)



AJVAR - rajčatovo-paprikový

5 kg zdravých a zralých rajčat
2 kg masitých paprik
1 kg cibule
5 dl octa
5 dl oleje
2 dl hořčice
feferonky a sůl dle chuti

1. nejprve veškerou zeleninu nakrájíme na plátky a necháme dobře odkapat v sítku, aby se odstranila přebytečná tekutina

2. druhý den přivedem do varu ocet, olej a sůl, pak přidáme nakrájenou zeleninu a vaříme dokud nevznikne hladká směs

3. přidáme dle chuti hořčici a feferonky (buď nakrájené na kostičky nebo sušené) a pořádně zamícháme

4. směsí naplníme skleničky a dobře uzavřeme

1 komentář:

  1. Zdravím. K "Pljeskavici" mimo jiné podávají také přílohu z rýže. Tato rýže byla upravena pravděpodobně s rajčaty, ale přesný recept nemohu nikde najít. K tomu všemu hranolky a samozřejmě lžíce Ajvaru. Vynikajícího!

    OdpovědětVymazat