úterý 17. června 2014

Slovinské minerálky a lázně - část 1. Rogaška Slatina a Donat Mg

Tak jsem se konečně dostala k napsání článku o slovinských minerálkách a lázních. Všichni, kteří mě znají, jistě ví, že jsem blázen do všeho, co se týká lázní. :-) V poslední době mě začal hodně zajímat vývoj lázeňství na území dnešního Slovinska (hl. lázně Rogaška Slatina) v průběhu 19. století, tak doufám, že budu mít možnost se tomu věnovat i do budoucna. :-)

Rogaška Slatina

Jsou to nejvýznamnější slovinské lázně. Takže něco jako pro Čechy Karlovy Vary. :-) Nacházejí se v blízkosti slovinsko-chorvatské hranice a vzhledově velmi připomínají Františkovy Lázně. Během prvního pobytu ve Slovinsku jsem si udělala "Tour de lázně", kdy jsem navštívila několik lázeňských měst a městeček - Rimske Toplice, Laško, Rogaška Slatina a Radenci. Každé z míst je něčím zajímavé, třeba v Lašku jsem byla nadšena nádherným malým městským muzeem, kde mají dvě krásné expozice - jednu věnovanou lázeňství a druhou věnovanou pivovarnictví. Rogaška Slatina je dle mého názoru nádherné lázeňské město. Určitě považuji za velkou škodou, že se o něm zde v ČR jen málo ví. Lázně zde byly založeny v roce 1803 a dodnes mají krásnou architekturu. Město je známé také sklářstvím, což je podobné i v případě mého rodného města. Zrovna při poslední návštěvě Slovinska letos v červnu se mi docent Mlacovic (žije přímo v Rogaške Slatině) svěřil, že tam jezdí samí rusky hovořící hosté, že už mají i na ulicích nápisy v ruštině a rozhodně nevypadal, že by z toho byl zrovna dvakrát nadšený. Tahle zpráva mě opravdu dostala, protože na Rusy jsem zvyklá v Karlových Varech a vůbec by mě nenapadlo, že by si oblíbili i lázně ve Slovinsku. No, asi si Rogaškou Slatinu zamilovali jako já.  :-) Přidávám pár fotografií z výletu v dubnu 2011. :-)















Donat Mg

V Rogaške Slatině se stáčí také minerální voda, která je k dostání v téměř každém slovinském supermarketu (mám pocit, že se dá koupit i v Rakousku). Já jsem si přímo v místě jednu láhev koupila a ochutnala. Vzhledem k tomu, že jsem si  velmi odvykla pít minerálky s vyšším obsahem železa a hořčíku, příliš mi nechutnala. Trochu bych to srovnala s naší Magnesií. Donat Mg, jak už název napovídá, není rozhodně nápojem, který by se měl pít každý den, protože obsahuje skutečně vysoké množství hořčíku - 1040 mg na litr (Magnesia má 170 mg na litr). Přímo na stránkách lázní Rogaška Slatina o této minerálce píší, že se jedná o vodu s největším obsahem magnézia na světě. Trochu mě pobavila informace, že pokud se Donat Mg konzumuje ve větší míře, má projímavé účinky. :-) Takže tak trochu něco jako Šaratica. :-D 
Více informací najdete na: Donat Mg :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat